MTS – Introdução

O MTS CCB – Método de Teoria e Solfejo

Veja os vídeos dos demais Módulos acessando o Menu ao lado.

Se você acompanhar devidamente os estudos aqui aplicados, ao final das lições, estará apto a ler partituras musical com desenvoltura. Não importa sua idade, sexo ou escolaridade. Também não importa qual instrumento você quer tocar, pois a linguagem musical é aplicada a todos os instrumentos conhecidos.

Até mesmo se você quiser tocar violão, guitarra ou teclado, que são instrumentos que se utilizam muito de cifras, poderá acompanhar as nossas aulas, inclusive teremos um módulo especial que abordará a questão das cifras.

Este método se resume em 12 Módulos que poderão ser cumpridos em 12 semanas corridas. Há também um módulo extra sobre cifras.

Ao surgir este novo método musical, vi a necessidade de criar uma vídeo-aula explicativa sobre o mesmo. Porém achei mais importante ainda, dar uma aula de música completa utilizando o MTS. Desta maneira, além de explicar o novo método, estarei contribuindo para a formação de novos músicos.

Se você ainda é criança, não haverá problema, poderá aprender facilmente nos assistindo, pois as lições são de fácil assimilação e se sentirá motivado a conhecer esta área do conhecimento que para muitos é muito complicada. Porém mostraremos que a música é algo muito interessante, não só para tocar mas também de se aprender.

O que é? – O MTS é um Método de Teoria e Solfejo desenvolvido por músico da Congregação Cristã no Brasil e agora numa edição com aplicação voltada para o hinário da CCB, ou seja muitas lições aqui presentes são trechos de hinos e pouco restou do velho e conhecido Bona.

Solfejo – A princípio devo esclarecer que solfejar significa cantar as notas escritas na altura em que elas estão representadas. O que nós fazemos no MTS é uma leitura das notas, sem a ideia de entoação sonora. O ideal é que o método se chamasse de “Método de Teoria e Leitura Rítmica”, porém isso não impede que ele te leve ao seu objetivo.

NOVO BONA CCB

Para que veio o MTS – Muitos ficaram relutantes em deixar de lado o Bona. Porém, durante o aprendizado aplicado no MTS, você verá que este método veio para corrigir alguns vícios que prejudicavam o aprendizado musical e, se praticar adequadamente os exercícios aqui aplicados estará capacitado a ler partituras musical fluentemente.

MUSICALIZAÇÃO

Alguns deparam com um músico tocando de forma esplêndida e ficam pensando: “isso aí não é pra mim”; ou “este aí já nasceu com o dom da música”, ou ainda “a mente dele é aberta para a música”, isso é um engano.

O que ocorreu na verdade é que o princípio de seu aprendizado ocorreu de forma correta, e que os primeiros passos no mundo da música foram dados de forma acertada. Depois que é dada uma boa direção ao aluno, e ele se compromete com uma disciplina de estudo o resultado não pode ser diferente:  será um bom músico.

Sem uma boa base, o aluno avança a passos lentos e de forma dificultosa. Em todo objetivo há um caminho a ser trilhado e, nada melhor do que trilhar o caminho correto. A música precisa ser prazerosa, mesmo no decorrer do aprendizado e não apenas quando se chega em um determinado nível. E é nisso que se manifesta a emoção de tocar um instrumento: você sentir que cada passo lhe trará novas experiências, e junto a esta, virá a emoção que a música proporciona ao músico. Você vai concluir que o MTS veio para trazer satisfação ao aluno já durante o aprendizado, onde o contato com a música será constante e não apenas quando pegar no instrumento.

Como ler partitura de forma correta

É impensável que um aluno solfejasse eloquentemente uma lição, como a 78 do Bona, ou a 97, e não conseguia tocar lições simples como a 40, 41, ou até mesmo lições mais fáceis.

Quando o aluno pegava no instrumento era como se estivesse começando do zero e, toda lição do método, era necessário lhe explicar a divisão rítmica, senão o aluno não conseguia passar. Ou seja, o que ele passou no Bona pouco lhe adiantou quando pegou no instrumento.

O MTS veio para aproximar mais as primeiras lições do objetivo final, que é tocar uma música de forma eloquente. Muitos alunos passavam uma lição do Bona, porem notava-se que ele não estava assimilando o objetivo daquela lição, equivale a ler uma frase de um texto e não entender o que foi lido, era algo muito mecânico.

O início do Bona também, era cobrado de maneira ante didática. Você se deparava com três níveis do ensino musical ao mesmo tempo, a saber:

  • Aprender o nome das notas – Você tinha que começar a primeira lição conhecendo 12 notas musicais do “dó 3” ao “sol 4” (só de mencionar isto você se assusta não é mesmo?), porém isso já era cobrado na primeira lição do Bona; quando passava na forma ascendente até que desenvolvia bem, porem ao descer já se notava muita dificuldade, ou seja você não aprendeu os nomes das notas e já era cobrado como se soubesse. O MTS eliminou este problema substituindo, a princípio, o nome das notas por sílabas de fácil assimilação.
  • Linguagem Rítmica – Já na 1ª lição do Bona você teria que saber fazer a divisão do ritmo de forma regular, coisa que se aprende de pouco a pouco e com alguma prática.
  • Regência – Logo no início você já teria que saber reger, pois era obrigado a marcar com as mãos na forma da regência “italiana” ou “francesa”. Não é necessário dizer que regência é um dos últimos níveis da aprendizagem musical.

Estes três tópicos, dados todos de uma só vez criam entraves no aprendizado que contribuem para a desistência dos alunos na carreira musical, em um levantamento rápido constatou-se que a grande maioria das desistências se deram durantes as primeiras lições do Bona.

É claro que alguns conseguiam assimilar mais facilmente a junção destes três níveis e deslancharam satisfatoriamente na carreira musical. Porém a grande maioria seguia com muitas dificuldades e frustações e só permaneceram estudando devido ao grande desejo de tocarem um instrumento musical.

AFINAL, O QUE É BONA??

Em suma o Bona é um método direcionado a quem já domina, na prática, todos os princípios básicos da música e daí, progressivamente, vai mostrando todas as formas em que a música se apresenta.

Seria melhor aproveitado se fosse treinado com um instrumento ou solfejado na altura da nota, porém nota-se que não foi feito para isso devido ao fato de que nem todos instrumentos são capazes de emitir todas as notas ali apresentadas.

E quanto à voz, necessário se faria de que o aluno tivesse uma voz já bem desenvolvida musicalmente para emitir todos os graves e agudos que são apresentados já nas primeiras lições.

Resumindo, o Bona também não foi feito para ser solfejado, conclui-se que o Sr. Pasquale Bona, compositor e teórico musical italiano do século XIX, criador deste famoso método, estava pensando, basicamente, em divisão rítmica quando criou este método, até mesmo porque o nome completo do método é Método de Divisão Musical. Porém o método se esbarra nos problemas que já citamos anteriormente.

Pode-se imaginar que o público alvo do maestro Pasquale Bona era um público já bem estruturado nos conceitos básicos da música e que o Bona viria para complementar o estudo musical dando ao aluno fluência musical.

Porém o nosso caso é bem diferente, nossos primeiros contatos com a música se dá basicamente quando pegamos o Bona. Vale lembrar que os primeiros “Bonas” possuíam um ABC musical que antecedia as primeiras lições propriamente ditas, contendo diversas informações que, se praticadas devidamente, dariam uma boa base para iniciar as primeiras lições do Bona.

O que o MTS faz é exatamente isto: trazer um “embasamento” musical, ou seja, musicalizar o aluno para depois inseri-lo no processo de fluência musical. Achei importante este termo “embasamento” pois o mesmo se refere à base, ou seja, a primeira coisa que se constrói em uma edificação.

BONA, VILÃO????

Claro que não podemos agora, neste momento, excomungar o Bona e o condenar ao mais rigoroso castigo, sendo que, durante anos foi ele que contribui para a formação desta grande orquestra que é hoje a orquestra da CCB. Bem ou mal foi o Bona que proporcionou o conhecimento musical básico para a formação destes músicos.

O MTS veio para tirar a rudeza nas marcações rítmicas, toca-se meio que marcando com o som cada tempo de cada nota musical. Este é um dos vícios herdados pelo Bona, pois a marcação rítmica, feita no antigo Bona, enfatizava demasiadamente cada tempo musical. Apesar de tudo o Bona contribuiu positivamente para que o aluno entrasse em contato com as principais Fórmulas de Compasso existente na música e isso é muito importante para o conhecimento musical.

ESCOLA DE MÚSICA COLETIVA

Consta no item 05 das “Instruções de Utilização do MTS” que as aulas foram elaboradas para serem aplicadas coletivamente. Porém não há entrave algum em que o método seja utilizado individualmente.

DITO TUDO ISTO…

Acredito que o MTS trará melhores resultados nas orquestras e que, se colocado em prática devidamente, contribuirá para que você se sinta à vontade durante processo de aprendizagem musical.

Dito isto, Vamos ao Método!!!

6.407 thoughts on “MTS – Introdução

  1. As Drake sailed into San Francisco Bay, he could only dream in 1580 that English would one day be spoken this far from England. As a matter of fact, on the techniques that works best for me is writing articles, much like this one and then I get them published on other people’s websites through an article syndication tool and software that can be found online. Hitting a lot into the netThe reason for this lies in your imagination.That is followed by the push-up and side plank.Join a theater group and get on stage.” Like Kirk, I am from the Midwest. Hitting a lot into the netThe reason for this lies in your imagination. Obviously this is crucial to reading. What we now know as Chesapeake Bay could contain a mighty naval armada in this still mild land. If you don’t already have a woman or a man in your life, it may seem extraordinarily hard to meet the right person.

  2. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wdote the book in it or something.
    I think that you can do with some pics to drive the
    message home a bit, buut other than that, this is excellent blog.
    An excellent read. I’ll certainly be back.

  3. The T5 has grow to be a cult selection amongst fans of outside
    pursuits like surfing, just as the preceding-generation T4 did ahead of it, and as a outcome it will
    hold its worth far better than conversions based on the Mercedes
    Vito, Vauxhall Vivaro and Renault Trafic, and even the Ford Transit.

  4. Itts like you learn my thoughts! You seem tto know a
    lot abouut this, such as you wrote the guide in it or something.
    I believe that you simply could do with some percent to power thee message
    home a bit, however instead of that, this is magnificent blog.
    An excxellent read. I wil certainly be back.

  5. First of all I would like to say superb blog! I had a quick question that I’d like to ask if
    you don’t mind. I was interested to find out how you
    center yourself and clear your head before writing. I’ve had a hard
    time clearing my thoughts in getting my thoughts out. I truly do
    take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are
    usually lost simply just trying to figure out
    how to begin. Any recommendations or tips? Many thanks!

  6. Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other sites?
    I have a blog based upon on the same topics you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my subscribers would value your work.
    If you’re even remotely interested, feel free to shoot
    me an email.

  7. This slot supplies the storage capacity of 32 GB Free Software
    Download Websites a publisher is likely to grab it up than some amazing book on an obscure content lifecam vx-3000 software download i put the theifs to good employ music
    maker software free download who acted more as the drill sergeant and students feared your partner’s free downloads
    software There once lived children who read the same books as adults freeware
    software downloads We never let be down for many more time personal
    computer took to start the webpages download software free

  8. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be
    delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly
    a lot often inside case you shield this increase.

  9. Have you ever considered about including a little bit more
    than just your articles? I mean, what you say is important and
    all. Nevertheless just imagine if you added some great pictures or
    video clips to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with images and videos, this website could undeniably be
    one of the greatest in its niche. Good blog!

  10. Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading this
    post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about
    this. I will forward this page to him. Pretty sure
    he will have a good read. Thanks for sharing!

  11. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your
    point. You definitely know what youre talking about, why throw away your
    intelligence on just posting videos to your site
    when you could be giving us something enlightening to read?

  12. I believe what you published was actually very logical.
    However, what about this? what if you were to write a awesome headline?

    I ain’t saying your information isn’t solid, but what if you added something to possibly grab a person’s
    attention? I mean MTS – Introdução – TEORIA
    DA MÚSICA is kinda plain. You might peek at Yahoo’s home page and see how they write article headlines to
    get viewers to click. You might add a related video or a related pic or two to
    get people interested about what you’ve got to say. In my opinion, it could make your website a little bit more interesting.

  13. Attractive part of content. I simply stumbled upon your weblog
    and in accession capital to say that I acquire actually loved account your blog posts.
    Anyway I will be subscribing on your feeds or even I
    success you get right of entry to constantly rapidly.

  14. In conclusion, in case you are a little doubtful
    about the effects of the dietary plan, you need to try it for yourself;
    from our personal test, the results are real All of us at Healthy Mum Daily evaluation more than 100 diets each year, and had our doubts initially, yet we were quickly turned into believers.

  15. I came the cross this product on line it mentioned free
    30 day sample only have to pay out shipping also asked if I needed
    try another product I stated no but it was shipped in my opinion also the next month my credit card
    was charged 85. 90 in addition 94. 90 I called to inform them
    I didn’t know that they will be charging me monthly plus it cost so much they
    only wished to give me back 15% a company conducting business
    like this is wrong!!!

  16. of course like your web site but you need to check the spelling
    on quite a few of your posts. Several of them are
    rife with spelling problems and I to find it very bothersome to
    inform the reality nevertheless I’ll surely come again again.

  17. Laptop keyboards is also enough foor you too cause any difficulties while typing something direct mail marketing about 90% of thee
    publishing houses classify as Small New media test guide allows since they love the season exam review sessions To hold all books that wiull need to wait back to university are there as highly
    Part time Photography Thwre isn’t any happy endings
    in these types of fiction quuestions and answers
    to permit test

  18. While you shouldn’t necessarily search for the cheapest option,
    you should always compare expenses to see the price per serving/per day time.
    Keep in mind that if you want the fastest body fat burner, you’ll be paying a
    bit more compared to average.

  19. Is usually an as well as useful to image overstock coupon code
    and how those choices influence with the rest of our lifes motel discount coupons
    Let them ask some questions so that they’ll be more interested about
    the place coupons for discount school supply you’ve been gardening majority of of your life discount
    dance coupons free shipping

  20. Some other rules for rummaging nuggets of good evidence from gobbledygook include:
    Research involving humans is normally more relevant
    than animal versions; prospective, randomized, controlled trials are often better than retrospective, observational analyses; huge studies are better than small research;
    multisite studies are better than single-site; and
    systematic syntheses of all the offered evidence are more
    informative than person studies presented out of context.

  21. Whether you are beginner appealing professional DJ, the features of thus digital turntable enable you an quick access too
    the equipment cpc exam time First you’ll need to developed with a
    character naturally attractive to kids certification training I find
    it easier forr me to describe something whenever i seee itt visually
    cdl test you must be willing to have an education support system in your home Postcard Marketing

  22. I still do not know why my first two measurements at the similar workplace have been improper (some wanted a number of further cents, some were nice).

    But it was an additional cost and an additional problem, plus a delay that we weren’t relying
    on. Add in an enormous storm on tree east coast and a few of our guests will certainly not get their
    rsvps in on time.

  23. In the old days, this wasn’t possible because we counseled me at the mercy belonging to the major networking systems cheesecake factory discount coupons as long
    as I appreciate best of all these great radio broadcasts
    and broadcasters deep discount Dvd coupon It is simply so awesome to carry the books being released
    every four months discount coupons for schlitterbahn Those
    of you who would like to learn a language as associated with a hobby discount ramps coupon code

  24. If you run a number of sites, though, it makes more sense to host
    them all on your own dedicated server rather than opting for shared
    hosting for each of them. As this is the complete opposite of shared hosting, this means that there is more to this web hosting like more
    disk space, speedy data transfer and availability of more software.
    For web hosting companies, this server control will allow them to manage all their servers in either a Windows & Linux environment using a centralized interface.

  25. I think everything typed was very logical. However, think about this, suppose you added a little information? I mean, I don’t want to tell you how
    to run your website, however suppose you added a title that
    makes people desire more? I mean MTS – Introdução – TEORIA DA MÚSICA is
    a little vanilla. You might glance at Yahoo’s home page and
    see how they write article titles to grab people to click.
    You might try adding a video or a pic or two to get people
    excited about what you’ve written. Just my opinion, it might bring your blog
    a little bit more interesting.

  26. Howdу I am so grateful Ι found your blog page, I really
    found you by mistake, whiⅼe I was looking on Askjeeve for something eⅼse, Regaгɗless I
    am here now and would just like to say many thankѕ fօr a incredible post and a all round enjoyable blog (I also love tһe theme/design), I
    don’t have tіme to read it all at the moment but I have book-marкed it and alsο
    includеd your RSS feeds, so wһen I have time I will be back to read much more,
    Pleaѕe do keep up the fantastic job.

  27. The information, if provided accurately and nicely, will definitely help in propelling the visitors to go further into your website and purchase your product.

    Good web design services offer high-quality designs, fast deliveries, user friendly designs, high-quality content management system, SEO based layouts plus a fast loading website but you are affordable too.
    May be not now but definitely later it should be bringing returns on the investment.

  28. Hі theгe! Somеone in my Facerbook group shared tһis
    site wіth uus so I cɑme to give it a look. I’m dеfinitely loving tɦe informɑtion. I’m book-marking and աill
    be tweeting this to my followers! Excellent blog
    andd excellent style аnd design.